“Er det her starten på en moderne isvinter?” – Andreas Nyholm og kuldekaosset i 2026
Så står man der, en lørdag morgen, iført skiundertøj på tredje uge, mens man stirrer ud over en baggård, der nærmest kunne forveksles med en russisk tundra. Du slår op på vejret og bliver mødt af TV 2’s altid afbalancerede – men denne gang også lettere isnende – meteorolog Andreas Nyholm, der siger det, vi alle sammen godt vidste, men håbede vi ikke skulle høre højt:
”Det er ikke utænkeligt, at vinteren 2026 senere vil blive omtalt som en ‘moderne isvinter’.”
Og dér var den. Isvinter. En vending fra barndommen, hvor man legede ishockey på branddammen og blev sendt i skole iført gummistøvler og lag-på-lag som et lagkageeksperiment gone rogue. Men det bliver værre – eller federe, hvis du er typen, der synes, frost er lidt frækt, og sne giver bonuspoint til din rugged estetik.
Hvad foregår der oppe over os?
For at forstå, hvorfor Danmark pludselig er blevet en udendørs fryser med ekstra drys af vind, skal vi et smut op i atmosfæren. Her regerer den såkaldte polarhvirvel – lidt som en ustabil sent-natlig chef, der normalt holder den iskolde luft pænt på plads oppe omkring Arktis.
Ifølge Andreas Nyholm bryder polarhvirvlen ned i cirka 60 procent af tilfældene, når den begynder at slingre. Og når den gør det, er det næsten som at åbne døren til fryseren og slå fødderne op i den danske stue. Det er ikke for sjov: Temperaturen i januar røg ned og slog rekorder, med gennemsnit under -4°C flere steder i landet – den koldeste januar i 16 år. Og sneen? København fik det største drys siden 2010. Så… måske drop idéen om racerdæk og kast dig over kælken i stedet.
Velkommen til Polardyssen 2026
Mange fik ellers håbet op i december, hvor vinteren startede mildere end en labrador på lykkepiller. Men januar havde andre planer og leverede skinbarlig isdyster. Et klimachok med retrofølelse. DMI’s data taler sit tydelige, frostklirrende sprog: det her er ikke bare en kort kuldeperiode. Det er en veritabel vinter-remake med 80’er-vibes, ulvesweatere og radiatorer, der kæmper for livet.
På TV 2’s platform og i vejrsegmenter som dem Nyholm medvirker i, bliver det klart, at vi måske ser på en af de mest markante kuldeperioder i nyere tid. Det er ikke bare vejret, det er samtalestof til frokosten, undskyldningen for at investere i en absurd stor dunjakke og årsagen til, at weekendplanerne nu består af “at tø op”.
Det vidste du måske ikke om vintervejr og Nyholm
Tag ikke fejl – Andreas Nyholm er ikke bare en mand med en cool navnestruktur og skarp analyse. Han har været en af de mest synlige meteorologer under denne vinterdystopi og har balanceret mellem klimadata og folkets ”skal jeg overhovedet tage på arbejde i det her vejr?”-panik.
Og ja, hvis du kun kender ham fra din vejrmelding kl. 22, så kan du faktisk læse meget mere om, hvem Andreas Nyholm er – også bag kulisserne, når kameraet er slukket. For eksempel kan du her blive klogere på andreas nyholm, hans liv uden for studiet og hvordan han tackler familieliv og nye prioriteter efter skilsmisse.
Skal vi vænne os til nordisk Game of Thrones?
Med klimaforandringer og ustabil polarhvirvel på plakaten, er det svært ikke at forestille sig Danmark i 2040 som et mix mellem Hoth og et Ikea-katalog. Isvintre bliver ikke nødvendigvis normen – men de aliens vi troede aldrig ville vise sig (og nej, vi mener ikke sneen fra Netto) er muligvis allerede landet via vores atmosfæriske ubalance.
Så næste gang du ser Nyholm binde sløjfe på sin vejrudsigt og nævne “permanent frost i store dele af landet”, så smid lidt respekt efter fyren. Han prøver bare at holde sig varm – ligesom os andre.